Wednesday, 23 February 2011


PENGARUH AGAMA BUDDHA DI THAILAND
Kerajaan Thailand adalah sebuah negara di Asia Tenggara. Negara ini mngesankan kembali asal-usulnya ke Kerajaan beraja Sukhothai yang didirikan pada 1238 dan berikutnya Kerajaan beraja Ayutthaya.Pusat negara ini adalah dataran Chao Phraya di sekitar ibu negaranya Bangkok.Ia mempunyai pantai di Teluk Thailand dan juga Laut Andaman, bersempadan dengan negara Malaysia di selatan, Myanmar di barat dan Laos danKemboja  di timur.Sistem politik Thailand adalah Kerajaan Raja Berperlembagaan dengan HM Raja Bhumibol Adulyadej  sebagai ketua negara danSurayud Chulanont sebagai perdana menteri. Dengan penduduk lebih daripada 60 juta, GDP Thailand adalah kebanyakannya ditempat ke-21 di dunia. Rakyatnya bertutur Thai dan lebihan yang sangat besar adalah agama Buddha dari adat Theravada termasuk di Udon Thani.
Agama Buddha di Thailand adalah sebahagian besarnya dari mahzhab Theravada. Hampir
95% pendudukThailand adalah Buddha dari mahzhab Theravada, walaupun agama Buddha dalam negara ini telah dicampur-aduk dengan kepercayaan rakyat seperti pujaan nenek moyang dan agama-agama Cina dari penduduk Thai-Cina yang besar. Pekong Buddha di Thailand dicirikan dengan stupa emas yang tinggi, dan seni bina Buddha di Thailand adalah mirip dengan yang ada di negara-negara Asia Tenggara lain, terutamanya Kamboja dan Laos, dengan yang mana Thailand berkongsikan warisan kebudayaan dan bersejarah.
Agama Buddha Theravada Thai diimportkan dari Sri Lanka. Sementara ada variasi tempatan dan berdaerah yang penting, mahzhab Theravafa memberikan kebanyakan tema utama agama Buddha Thai. Mengikut tradisi,Pāli adalah bahasa agama tersebut di Thailand. Skriptur-skriptur dirakamkan dalam bahasa Pāli, menggunakan sama ada tulisan moden Thai atau tulisan Khom dan Tham yang lebih tua. Pāli juga digunakan dalam liturgi agama, walaupun kebanyakan Thai memahami sangat sedikit bahasa purba ini. Pāli Tipitaka adalah teks agama asas Thailand, walaupun banyak teks tempatan telah digubahkan untuk meringkaskan bilangan pelbagai ajaran yang dijumpai di Tipitaka. Kod biara (Patimokkha) diikuti oleh sami-sami Thai yang diambil dari Pāli Theravada—suatu yang diberikan sebarang poin kontroversei sewaktu percubaan baru-baru ini untuk membangkitkan semula keturunan bhikkhuni di Thailand.


No comments:

Post a Comment